
AIR FORCE Magazine / August 20006

Letters

This letter responds to two articles
by Stephen P. Aubin. The first,
“How Newsweek Missed the Tar-
get,” appeared May 19 on AFA’s
Web site. A fuller and somewhat
different version, “Newsweek and
the 14 Tanks,” appeared in the July
issue of Air Force Magazine.

Aubin has a problem. He hasn’t
seen the documents, so he doesn’t
know what he’s talking about.

Responding to Newsweek’s story
of the suppressed Kosovo report,
Aubin first parroted USAFE’s initial
line: no such study. The Air Force
having abandoned that, Aubin, too,
has to switch. The study not only
exists, he now says, but was widely
circulated. Both stories can’t be true;
and in fact neither is. Yes, the study
exists. No, USAFE didn’t circulate
it. Aubin is wrong: The GAO wasn’t
given it.

Aubin’s history is wrong, too.
SACEUR sent the team into Kosovo
precisely to check out Serb claims
of minimal damage to the VJ [Yu-
goslav army]. USAFE wanted to
survey fixed targets, but had zero
interest in mobiles. After a SACEUR/
USAFE tussle, the team split—some
looking at fixed, some at mobiles.
(Aubin quotes Lt. Col. David Duvall.
Wrong man. Duvall ran the fixed
targets group.)

The mobiles group anticipated
briefing their report round NATO. It
was killed. SACEUR’s actual words
to CINCUSAFE [Gen. John P.] Jum-
per were: “I can’t go to Javier Solana
and all those political leaders and
people who have said we destroyed
this [much equipment] and say ‘Um,
we made a mistake. You know, we
just went around and took a hasty
look on the ground and we didn’t see
a whole helluva lot.’ ”

Those are the facts. None of Aubin’s
huffing and puffing—“Not since CNN’s
Tailwind fiasco,” etc.—changes them.

Defending the higher figures then
confected by [Brig. Gen. John] Cor-
ley’s team, Aubin again shifts ground.
He claimed in his May 19 Web re-
sponse that each pilot’s mission re-
port (misrep) of a kill “had to be
corroborated by multiple sources.”
Corley certainly said that in his Sept.
16, 1999, SHAPE presentation. He

even claimed: “Frankly, more than
85 percent of the time three or more
sources were present.” But, as News-
week pointed out, that wasn’t true.
So Aubin now says the misrep itself
counted as a source which only “had
to be corroborated by at least one
other source” to give the “multiple
sources” Corley claimed.

That’s a huge climb-down; but the
new version isn’t true either. Corley
& Co. asserted flatly to Newsweek
that “the misrep was a point of de-
parture. We never used the mission
report from the pilot as a source of
validation” of a kill. And: “We call it
an empty claim. ... To validate that
claim we had to get something else
... multiple sources, two other vali-
dating sources.” But in reality: “as-
sessed hits based on multiple sources
... represent 45 percent of the total
assessed hits.” (No names, I’m afraid.
The Air Force insisted the long ses-
sion be on background. So much for
Aubin’s jibe about Newsweek’s un-
named sources.)

Bottom line: Fewer than half the
“validated” kills were backed by “mul-
tiple sources.” Worse: Among the 55
percent backed by only a single da-
tum point, just over four in 10 had as
lone source a bomb flash picked up
by IR sensors on the DSP satellite.
Which confirms only that the pilot
dropped a bomb; in most cases it
says nothing about what, if anything,
the bomb hit.

“Corley’s team was conservative
in its approach,” says Aubin. Huh?
Take artillery. NATO pilots claimed
857 hits on Serb artillery positions.
The Joint Analysis Center (JAC)—
NATO’s scorekeeper—estimated that,
at most, the pilots might have struck
341. But, their report says, the on-
site team “did not consider ‘artillery
positions’ because USAFE/IN could
not confirm the position contained
actual equipment.” USAFE didn’t
know what had been down there.
Yet Corley and his team “confirmed”
that artillery pieces had actually
been struck in 389 positions. How?

Or take Corley’s claim of 93 con-
firmed tank kills. USAFE documents
show that Corley’s team actually
managed to construct a case for 77
only. Then, in a final flurry, 16 strikes
initially logged as multiple hits were

reclassified as separate kills. That’s
“conservative”?

Aubin tries to rebut Newsweek’s
“accusation that the Air Force was
flying too high” by pleading that la-
ser-guided bombs work fine from
15,000 feet. But LGBs were only a
tiny fraction of the munitions used
against mobile targets. Take tanks:
NATO pilots claimed 181 hits. USAFE
considered 124 of these plausible;
the JAC figured 110. Against these
NATO had dispatched 956 muni-
tions. Just 40 were PGMs: 27 laser-
guided bombs and 13 Mavericks.
The other 916 were inaccurate dumb
bombs.

Altitude also bedeviled target ID,
as the team found: “Many locations
reported to have a tank or APC kill
had numerous destroyed [military
and civilian] vehicles. ... It is rea-
sonable to assume a number of the
military vehicles [we] counted, and
even many civilian vehicles, were
incorrectly identified ... as APCs or
tanks.”

Aubin’s explanation for the miss-
ing equipment? The Serbs removed
it. Please. That’s been the Air Force
line ever since Allied teams in World
War II Normandy first catalogued
massive discrepancies between pi-
lot claims and kills found.

The Kosovo team visited virtu-
ally every site where NATO pilots
had claimed a kill. Not merely did
they find few bombed-out hulks;
though they scoured the sites and
craters, they found no debris either.
That the Serbs might remove dam-
aged vehicles is plausible. That they
would vacuum every crater is not.

The VJ had no heavy lifting gear
in Kosovo. Their only option would
have been to drag damaged tanks
to the nearest road. The team looked
for drag marks, but reported “no
evidence of equipment removal such
as tracks, HET [heavy equipment
transporter] marks, or the presence
of V-bar equipped tanks used to tow
a disabled vehicle.” Corley misrep-
resented this at his Sept. 16 pre-
sentation: “The team further dis-
covered that equipment had been
towed out of bomb-damaged revet-
ments to the main road and trans-
ported away. The ground earth scar-
ring is clearly evident in multiple

Newsweek and the 14 Tanks



AIR FORCE Magazine / August 2000 7

examples.” A distortion that adds
weight to the charge of suppres-
sion.

NATO intel analysts reckon they
monitored perhaps 90 percent of
the Serb withdrawal. Analysts have
pored over the imagery. They’ve
identified a few damaged vehicles,
but nothing on the scale posited by
USAFE.

Aubin’s final assertion is that since
the “combined effects” of military and
other actions brought victory, “the
number of tanks destroyed” is irrel-
evant as a metric. Rubbish. If airpower
is poor at finding and destroying scat-
tered mobile targets in difficult ter-
rain covered by multiple air de-
fenses—the challenge in Kosovo—let
us acknowledge that and either im-
prove Air Force capabilities or re-
solve not to fight such battles again.
Aubin does nobody a service, least
of all the Air Force, by trying to fudge
the problem.

John Barry
Newsweek National Security

Correspondent
Washington, D.C.

From Stephen P. Aubin:
Newsweek’s John Barry and Evan

Thomas claim that NATO aircraft,
during the 78 days of Operation Al-
lied Force, struck a mere 14 tanks,
18 APCs, and 20 artillery pieces.
That is the crux of “The Kosovo Cover-
Up” (Newsweek, May 15), but it is
untrue. They were wrong when they
reported it then, and they are wrong
now. NATO aircraft struck 93 tanks,
153 APCs, and 389 artillery pieces.
At least.

Barry and Thomas based their
claims largely on what they termed
a “suppressed” NATO report. The
claims, in essence, were three:
NATO airpower didn’t hit much.
NATO covered up that fact. And
NATO invented higher numbers.
Barry’s letter repeats all three claims.
They are false.

I will take each in turn, but I’ll first
deal with a somewhat minor Barry
claim—that I initially denied the ex-
istence of a NATO report. I didn’t, as
is plain from the text. I denied the
existence of a “suppressed” NATO
report, and still do.

1. Newsweek asserts NATO air-
power didn’t hit much. The claim
rests largely on the so-called “sup-
pressed report” containing low fig-
ures. Barry doesn’t tell you the true
nature of the document. It was a
working draft report prepared in July
1999 by SHAPE’s Munitions Effec-
tiveness Assessment Team (MEAT).
It presents results of a postwar
Kosovo ground survey—a snapshot

of a cold battle area, nothing more.
It makes no pretense to being the
last word on the war. It will never
yield the whole picture. For that, one
must go to the final SHAPE report,
NATO’s Kosovo Strike Assessment,
which Newsweek essentially ignored.
More on that below.

What Barry has in his possession
is a document that lists only the num-
ber of vehicle hulks found in Kosovo
at least one and as many as three
months after the strikes took place.
Newsweek’s claim that the ground
survey represents the totality of
NATO’s successes is, on its face,
ludicrous.

2. Whatever Barry claims, nobody
“killed” any study. The “mobiles” part
of the MEAT draft report is still very
much alive. It and the final report are
archived in Europe and Washington
and at Air Force Historical Research
Agency, Maxwell AFB, Ala. They are
available to anyone who has a proper
security clearance.

Moreover, the draft report has been
widely circulated. It was provided to
the US Army, Center for Naval Analy-
ses, Office of the Secretary of De-
fense, and General Accounting Of-
fice.

In advancing his “suppression”
claim, Barry suggests the existence
of factions, one focused on fixed tar-
gets, the other on mobiles. In reality,
there was one Munitions Effective-
ness Assessment Team. The leader
of the Kosovo Strike Assessment,
Brig. Gen. John Corley, USAF, said
the same team member names are
found on both fixed-target and mo-
bile-target working drafts.

Lt. Col. Michael (not “David,” as
Barry says) Duvall was deputy leader
for the entire team, not just for fixed
targets. He noted to me that team
members were divided each day into
“fixed” and “mobile” survey groups.
Team members were interchange-
able and came from all over, not just
from USAFE, as Barry suggests.

3. Newsweek evidently believes
NATO conspired to produce inflated
strike data, arguing that NATO air-
power did not kill 93 tanks, 153 APCs,
and 389 artillery pieces.

What is the source of these fig-
ures? It is NATO’s Kosovo Strike
Assessment, the fruit of a nine-week-
long, round-the-clock effort by 200
personnel. Its sources of information
included not only the MEAT draft but
also national satellite images, cock-
pit video, UAV video, and other intel-
ligence. Data were correlated to es-
tablish what happened. For some
reason, Barry simply refuses to ac-
cept use of such sources to confirm
or disprove strike claims.

It is true that 55 percent of NATO’s
validated “successes” are based on
a pilot’s mission report and one ad-
ditional source. Barry implies they
are weak cases. However, these
strikes make up what Corley calls
the “definitive” category; the second
source was strong enough to erase
all doubt.

Each remaining NATO “success”
(45 percent of total) also began with
a pilot mission report. However, vali-
dation required at least two more
sources. This caused confusion. Cor-
ley, in his September 1999 SHAPE
briefing, did say three or more sources
were available “85 percent of the
time.” I asked Corley about this dis-
crepancy and, as it turns out, the 85
percent remark refers only to the 45
percent requiring two or more addi-
tional sources. Corley concedes that
his statement was not very clear.

As Barry says, Corley’s team did
validate 77 tank strikes. However,
these 77 were in addition to the 26
hulks of the MEAT draft report. It
turned out, however, that 10 tanks
were double counted. Basic arith-
metic—add 26 and 77, subtract 10—
yields the figure of 93 tanks. There
was no “final flurry” to add 16 fraudu-
lent tank kills, as Barry claims.

Barry also confuses readers about
NATO’s use of dumb bombs and pre-
cision munitions. When a Serb ve-
hicle or vehicles (tanks, for instance)
were in the open and risk of collat-
eral damage was low, NATO might
use a profusion of dumb bombs.
NATO tended to use PGMs to hit
single vehicles hidden near civilians.
USAFE credits 81.7 percent of tank
kills to PGMs, the rest to dumb bombs.
The fact is, though, that either type
can be “accurate,” even from 15,000
feet. It depends on the nature and
location of the target.

Barry scoffs at the idea that the
Serbs “cleaned” the battlefield and
greatly reduced the number of ve-
hicle carcasses left in view. Yet
Corley, in his SHAPE briefing, showed
actual video of Serb transport ve-
hicles hauling out APCs and other
equipment covered by tarps. Barry’s
“NATO intelligence analysts,” who
are said to have “monitored perhaps
90 percent of the Serb withdrawal,”
were monitoring only Serb equipment
still in Kosovo at the end of the 78-
day campaign. By definition, they
didn’t see what was already gone.
The Serbs had ample opportunity to
move equipment during gaps in NATO
surveillance.

There was no “Kosovo Cover-Up.”
Barry and Thomas were used by in-
dividuals whose desire to discredit
airpower is obvious. ■


